Joukkueenjohtajat|Seuran johtokunta

Harjoittelu

Kiekkokauden ennenaikainen päättyminen sekä yhteisharjoitusten siirtyminen mahdollistavat nyt loistavasti oman peruskunnon kehittämisen. Nyt on hyvää aikaa kehittää etenkin peruskestävyyttä, lihaskestävyyttä sekä liikkuvuutta.

On siis suositeltavaa, että jokainen aloittaa oman peruskuntokautensa välittömästi, jotta kesätreenien alkaessa mahdollisimman monella olisi riittävät pohjat muiden ominaisuuksien kehittämiselle.

Suositeltu harjoitusmäärä tässä vaiheessa on noin 7–10 tuntia viikossa. Harjoitukset on tässä kohtaa tehtävä terveys etusijalla, ottaen ympäristötekijät huomioon.

Ideana on, että harjoittelu on hyvinkin yksinäistä puuhaa tai pienissä ryhmissä tapahtuvaa. Koululiikunta tosin jatkuu edelleen ainakin osalla seuran nuorimmista urheilijoista ja sitä myös suosittellaan, mikäli vain olosuhteet muuten sallivat.

Liitteenä on malli omatoimiharjoittelun viikkorakenteesta. Sitä voi toteuttaa suoraan sellaisenaan tai vaihtoehtoisesti muokata sitä itselleen sopivaksi – se kannattaa muistaa, että korona-ajan omatoiminen harjoittelu on täysin omaehtoista.


Usealla perheellä jää tällä hetkellä hieman enemmän "vapaa-aikaa" käyttöönsä, koska lasten harrastukset ovat kaikki tauolla, joten nyt jos koskaan kannattaa myös hieman tutkia ravintopuolta ja omia ruokailutottumuksia.

Jokainen voi esimerkiksi kysyä itseltään: "Tukevatko meidän ruokailutottumuksemme nuoren urheilijan kasvamista sekä kehittymistä?"

Liitteenä on Olympiakomitean laatima ravinto-opas, jossa käydään todella hyvin perusteita aiheesta lävitse. Syksyllä on tarkoitus kauden alkaessa pitää pelaajien vanhemmille oma ravintoluento, jossa aiheesta puhutaan lisää.


Kuten kaikki tiedämme, on nykyinen tilanne on haastava. Asioista kannattaa kuitenkin löytää positiivisiakin puolia. Tässä tapauksessa yksi niistä voisi olla se, että – LIIKKUMISTA EI OLE KIELLETTY!

Meidän on hyvä muistaa myös poikkeusaikoina hyvinvoinnin kulmakivet:

  1. Levätään ja pidetään arkirytmistä kiinni – yöunet ovat arvokas voimavara.
  2. Syödään terveellisesti ja monipuolisesti – koneemme tarvitsee polttoainetta.
  3. LIIKUTAAN RIITTÄVÄSTI – se tuo arkeen vaihtelua ja kirkastaa mielen!

Nämä edellä mainitut asiat edesauttavat myös omatoimisen opiskelun edistymisessä, joten OTETAAN YHDESSÄ HAASTE VASTAAN JA LÄHDETÄÄN LIIKKEELLE!