Joukkueenjohtajat|Seuran johtokunta

Harjoitus- ja ravitsemusohjeita

10.4.2020

Kiekkokauden ennenaikainen päättyminen sekä yhteisharjoitusten siirtyminen mahdollistavat nyt loistavasti oman peruskunnon kehittämisen, ruokailutottumusten ja ravintopuolen tutkimisen.

HARJOITUSOHJEITA


On siis suositeltavaa, että jokainen aloittaa oman peruskuntokautensa välittömästi, jotta kesätreenien alkaessa mahdollisimman monella olisi riittävät pohjat muiden ominaisuuksien kehittämiselle.

Suositeltu harjoitusmäärä tässä vaiheessa on noin 7–10 tuntia viikossa. Harjoitukset on tässä kohtaa tehtävä terveys etusijalla, ottaen ympäristötekijät huomioon.

Ideana on, että harjoittelu on hyvinkin yksinäistä puuhaa tai pienissä ryhmissä tapahtuvaa. Koululiikunta tosin jatkuu edelleen ainakin osalla seuran nuorimmista urheilijoista ja sitä myös suosittellaan, mikäli vain olosuhteet muuten sallivat.

Liitteenä on malli omatoimiharjoittelun viikkorakenteesta. Sitä voi toteuttaa suoraan sellaisenaan tai vaihtoehtoisesti muokata sitä itselleen sopivaksi – se kannattaa muistaa, että korona-ajan omatoiminen harjoittelu on täysin omaehtoista.
 



RAVITSEMUSOHJEITA


Usealla perheellä jää tällä hetkellä hieman enemmän "vapaa-aikaa" käyttöönsä, koska lasten harrastukset ovat kaikki tauolla, joten nyt jos koskaan kannattaa myös hieman tutkia ravintopuolta ja omia ruokailutottumuksia.

Jokainen voi esimerkiksi kysyä itseltään: "Tukevatko meidän ruokailutottumuksemme nuoren urheilijan kasvamista sekä kehittymistä?"

Liitteenä on Olympiakomitean laatima ravinto-opas, jossa käydään todella hyvin perusteita aiheesta lävitse. Syksyllä on tarkoitus kauden alkaessa pitää pelaajien vanhemmille oma ravintoluento, jossa aiheesta puhutaan lisää.


Lisätietoja aiheista:

Tino Turkia,
Maalivahti- ja fysiikkavalmennus

Kotkan Titaanit
Titaani-Juniorit ry

puh. +358 40 755 3190
email: tinoturkia@gmail.com